torsdag, juli 23, 2009

slampflugor, ksk och avstånd

tjugosju döda på två timmar och två som flyger runt omkring mig. slampflugorna har invarderat igen! gaaah. okej i köket (inte okej men okej) men hur blev det så många i mitt rum bland packandet och plockandet. innan de drunknade såg jag typ sju stycken, men nu ligger det alltså tjugosju döda i glaset. och det värmer mig inombords. moahaha! den enda sanna glädjen är skadeglädje - det är kärlek det.

vänskap består, kärlek är enkelt och relationer krångliga, hade en vän läst i en bok. tyckte först det lät märkligt men kan vara så att det ligger nåt i det. blir relationer krångliga iochmed förlovning kanske? ja iallafall om en följer vett och etikett, som jag ju gör dagligen. då ska det hållas middag för familjerna minsann, men det värsta är att en måste lämna tillbaka de presenter en fått - om man gör slut. och inte konstigt att det blir krångel då. hallah det fattar väl väl som helst.

läste i senaste kom ut om studien suzann larsdotter genomfört, som jag ju faktist deltog i, att den var som klar. om jag fattade det hela rätt. det är hursomhelst den största (i sverige?) studien nånsin om kvinnor som har sex med kvinnor, om deras sexualvanor och strategier för säkrare sex. och det visade sig att 93,5 % av kvinnorna aldrig använt slicklapp - där ser man. RFSL ska tydligen lansera nån rapport under pride som bygger på studien, så den som väntar på nåt gott.. så fort det finns nåt att visa sak jag visa det!

läste även om två helt skilda världar på varsin sida av vattnet, från sverige. så nära men så långt bort. jag menar litauens förbud som främjande av homosexualitet, det vill säga att överhuvudtaget ha en normkritisk eller nyanserad upplysning, till skillnad från island som istället väljer världens första öppna homosexuella regeringschef. så nära men så långt borta. det är sånt här som får en att vilja fortsätta kämpa och som ger en energi. båda delarna.

något som är betydliget närmre men ändå känns så långt bort, eller ska man säga långt tillbaka, är att örebro universitet i maj i år förbjöd P6, studentförening som informerar om säkrare sex, att anordna en föreläsning om BDSM, i samband med en temadag. bara några mil härifrån. det är skrämmande, fascinerande, häpnadsväckande och det hoppas jag att folk på universitetet tar avstånd från och protesterar emot. intressant också med tanke på att vi kommer anordna sexdagarna i höst och ska ha en föreläsning om BDSM och fetischism - och ja både P6 och alla tre studentkårer är medarrangörer. får se hur universitetsledningen på linköpings universitet agerar?

paula - det finns en glosa i rubriken. det är en ledtråd paula, en ledtråd.

1 kommentar:

Frida sa...

nu är det trettiofem. oh my!