onsdag, oktober 01, 2008

barca och andra tips

barcelona är gjort. förbrukat? nä inte för gott. finns fortfarande mycket att se som inte är sett och mycket att uppleva som inte är upplevt. och tur är väl det.

vi kollade in la segrada familia, parc güell, gaudis konstiga hus och saluhallen jag inte minns namnet på. vi vandrade längs ramlan men även in bland gränder och i små och stora butiker. vi hängde vid hamnen och käkade frukost och vi drack öl och vin och vi drack tillomed mojito. inte moschito. vi sprang på en liten loppis med sjyssta grejer och letade hysteriskt efter en stor marknad som visade sig vara värsta floppen. vi var på gayklubb och på femvåningsklubb med popelipopmusik. det köptes sjalar och örhängen och "höftväska" och burk. och givetvis åt vi med. det var paella och tapas, men godast var patatas bravas. fascinerande gott med tanke på majonäsen. majonäs brukar inte vara min favvo.

konstaterande efter resan.
vi har kommit varandra närmare iochmed bajsandet. det ständiga bajsandet. och det är inte okej att sälja djur som är intryckta tio stycken i små burar, och skrämma ihjäl dem längs med ramlan. usch.
hittade muchos fina tavlor, stor och små, i en butik precis vid hostelet. skulle gärna ha en sån men blev inte av att köpa då och var heller inte direkt gratis. men coola.

diverse citat och funderingar från resan.
"han frågade om det är kallt i sverige och han tycker frida är blek"
- rindi översätter var försäljaren sa

"jaajaa, den som jag ska spara tills det blir barn"
- hanna funderar på vid vilket extraordinärt tillfälle hon ska använda guldkondomen. mitt svar till hanna blir "här blir inga barn gjorda"

"vilken färg får en smurf när man stryper den?"

"una cerveza, porrfarbror"
- skulle man kunna tro. eller önska.

"jag vill hellre tälta än se ut som ett tält. detvar poängen med hela mitt resonemang"

andra saker man kan fundera på är som följer.
varför finns egentligen duvor? vad är deras funktion? och varför finns de i hela världen? sverige, spanien, indien, afrika.. för att nämna några. de är ju fanimej som råttor.

svaret på vad uppländska egentligen är:
inte bara ä:n utan även fortkortningar. gucca, folle, komba, barca, bea. och bara för det kom jag inte på fler. eller nåt av de jag brukar dra till med.

veckans middagstips.
frida special: ta pasta (valfri form), lite ketchup, en del salt och massa franska örter. blanda och ät. är du bakis? släng i lite smör också.

tack och hej, nu drar jag till nästa tjej.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du.. det vart mycket roligt sagt och gjort på den där resan, vi får ta en moschito reunion snart.

disa sa...

du glömde majo