måndag, juni 16, 2008

berlin och annat

berlin, berlin, berlin
fyra dagar och massa har vi hunnit med. bodde på hostel i östra berlin. kom fram lagom till sveriges första mål på tisdagskvällen. yeah. och då märktes det att andra svenska bodde där. de andra dagarna såg kortfattat ut såhär:
muren och typografi de terror - checkpoint charlie - oranien strasse - kreuzberg med jenny och elin - loppis och prylaffäerer vid kollwitzplatz och kastanienalle i prenzlauerberg - kadewe och däromkring - humana - judiska museumet - unter den linden och gå enorma sträckor - prenzlauerberg - freidrichshein med jenny - east side gallery - bio dubbad på tyska.

vissa saker värda att nämna ytterligare.
- vi kan numera hela tunnelbane/spårvagnssystemet i berlin. vi kan även tyska i princip flytande. she, ge och täten funkar på allt. indeed.
- det är sjukt mycket hundar i den staden. johanna, du skulle inte gilla de rackarna.
- åh så helt fantastiska "loppisar" på oderberger strasse. och jag har köpt massa patchar till overallen.
- judiska museumet helt värt. det var en rolig specialitäten utställning också, om stereotyper och fördomar om olika grupper av människor.
- sjukt kul att träffa jenny over there. och elin givetvis. de kunde visa oss till platser vi inte annars hade vetat om. thank you very plenty.
- det är spännande att se sex and the city på bio, dubbad till tyska. och ja, vi visste om det men det regnade och vi tänkte att det kunde vara roligt. och det var spexigt får jag lov att säga.
- det var billig öl på många håll och billig mat dessutom. och därför köpte jag en gång en billig drink. en razzmopolitan, med andra ord en cosmopolitan fast med bacardi rasbary. eeh dålig idé. slisk. nu vet jag att jag ska hålla mig till öl i fortsättning.
- flygplatsen i berlin suger. alltså ryan airs flygplats. ingen tv! oh my good. när varenda liten sunkig kneipen i hela jävlans berlin har en tv. minst en. för det är fotboll (och jag är inte ens så intresserad). halla!

och nu har jag glömt allt som är värt att nämna. kanske kommer på en annan gång. hm.


berlin är hur som helst värt i sig. kolla in bilder sen, förmodligen på fäjset. kanske nån enstaka här.
---

annat
jobb. kaos på jobbet. eller mer eller mindre för min del iallafall. en boende ska flytta så alla vikarier får flyttas om, eftersom det behövs mindre personal. väldigt mycket mindre. jag ska istället för jursla jobba i åby - det vill säga ännu längre bort. tror det är nåt slags gruppbostad, vilket känns läskikgt i sig för då kommer jag förmodligen vara där ensam mycket. well. har inte fått nåt nytt sommarschema heller så jag vet inger och kan inte planera nåt och mina besök går förmodligen åt skogen. suck.

musik. the kooks - två skivor fick jag av emelie. thanks darling. inside in inside out och konk. very much good.

pride. biljetterna har tagit slut. det släpps nya men kära ni, alla ni som vill ha veckobiljett, kööp för guds skull. jag blir nervös.

1 kommentar:

disa sa...

hörde jag nåt om patchar? är det nåt ord som kan få mig ur mitt friluftslivssyndrom så är det just patchar.
var de fina?(såklart de var...)


(hundögon)



och btw. nej jag kommer ha min mobil med och ibland på om det finns täckning, men förmodligen inte om jag inte absolut behöver. och kanske blogga lite ibland. och jag skriver gärna gamla hederliga mail och kanske lite vykort. nu är jag till exempel hemma nån vecka, så vi kan ju höras!
puss!