fredag, juni 06, 2008

lärdom

ett år avklarat och ett år närmare examen. man kan undra vad vi har gjort under det här året och vad vi lärt oss eller om vi lärt oss något överhuvudtaget? det är luriga frågor med luriga svar. eller svåra. otydliga och flummiga. men idag kom vi fram till några saker.
vi har lärt oss att ju mer vi lär oss, desto mer kommer vi förstå att vi måste lära oss. att vi aldrig kommer kunna allt. så bara är det.
vi har även lärt oss hur man kan se saker från olika perspektiv och hur olika människor förstår olika saker och att det kanske måste få vara så.
vi har dessutom insett att man inte måste ha svaren, att fokus liksom inte ska ligga på mig och min reaktion utan att fokus borde ligga på lyssnadet. det tror jag verkligen att jag lärt mig på sistone och faktist blivit bättre på. vet inte om det beror på pluggandet eller bara min egen utveckling, men det är skönt att inse att jag kan lyssna. jag har blivit bättre på att lyssna utan att vara rädd för att säga fel saker eller att inte ha en lösning.
vi har lärt oss hur vi inte vill bli och hur vi inte ska bemöta människor.
så vi har lärt oss endel. även om det är svårt att säga exakt vad. men man lär sig tänk liksom. så bara är det.

jag har även lärt mig om djur idag.
vildsvin är det värsta och största och mest onda som ibland attackerar bilar och gör annat sattyg. att de förökar sig som bananflugor så vi snart kommer vara tillbaka på stenåldern, eller när nu barna hedenhös levde. de är värre än stenbumlingarna grävling, giftiga ormar och barnskyddande älgar.

och en till har sak har vi lärt oss. eller kanske mer insett. och det är att våra lärare försöka smygpracka på oss pbl, fast det inte ska vara så.

dagens dikt
rosor äro röda
violer äro blå
smultron äro söta
och du likaså

Inga kommentarer: